هسته مطالعات مدیریت جهادی

جستجو در سایت
دسترسی سریع

ابزار هدایت به بالای صفحه


اشاره: گروه مدیریت جهادی با هدف فهم و اشاعه مدیریت جهادی و نقش دیدگاه جهادی در محیط کار در دانشگاه امام صادق تشکیل شده است. اعضای این هسته علمی عبارتند از:

1- دکتر میثم لطیفی دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه امام صادق علیه السلام

2- دکتر مصباح الهدی باقری استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق علیه السلام

3- دکتر وحید یاوری استادیار و رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق علیه السلام

4- مصطفی یخچالی، دانش آموخته کارشناسی ارشد و پژوهشگر مدیریت جهادی دانشگاه امام حسین علیه السلام

و

5- حسن سعدآبادی، دانش آموخته کارشناسی ارشد و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام

6- محمدصادق شاهچراغ، دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی دانشگاه امام صادق علیه السلام

7- میثم حاجی قربانی، دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت دولتی دانشگاه امام صادق علیه السلام


🔷 پرده اول: حال و هوای یک دغدغه

  1. هر تغییری، فرصتی برای اثبات کارآمدی خودش دارد. انقلاب هم به مثابه یک تغییر اساسی در بنیانهای اداره کشور، فرصتهایی را برای اثبات کارآمدی خودش داشته؛ فرصتی که امروز و در پایان دهه چهارم انقلاب اسلامی، کم کم محل چالش جدی برای انقلاب و آرمانهای آن خواهد شد اگر دیر بجنبیم، و یک یک آرمانهای انقلاب در مسیر توسعه و تعامل با کدخداهای عالم، ذبح خواهد شد. احیای نرم افزارهای بومی و بازخوانی شرایط امروز انقلاب اسلامی برای توسعه متناسب این نرم افزارها یک ضرورت سرنوشت ساز است. هادی انقلاب، این روزها این مواجهه و درگیری را می‌بیند و برای درمان آن یک نسخه قطعی می‌دهد: «عزم ملی و مدیریت جهادی؛ این هویت ماست، این حیثیت ماست، آین آینده ماست، این ترسیم کننده سرنوشت ماست.» (10/02/1393) یعنی بنای اداره کشوری که داعیه اسلام انقلابی دارد و معتقد است که «تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم» و تصمیم دارد «پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآورد» جز با جهاد در عمل و مدیریت جهادی محقق نمی شود، همانطور که تجربه هر روز انقلاب اسلامی در این سی و هشت سال این را نشان داده است.
  2. «مدیریت جهادی» به عنوان نیاز امروز و فردای ملت ایران و راهبردی اساسی در اصلاح و کارآمدسازی مدیریت انقلاب اسلامی فرمانی است که باید پیگیری شود. بازخوانی مدیریت از باب خاص‌ساز جهاد «إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه‏ لِخاصَّةِ أَولیائِهِ» به عنوان تنها راه اصلاح کار دین و دنیای ما «وَاللّهِ ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ»، هر چند فرصتی است برای بهره مندی از برکات آن «لِباسُ التَّقوى و َدِرعُ اللّه‏ الحَصینَةِ وَ جُنَّتُهُ الوَثیقَةُ» اما سرباز زدن از آن هم عواقب خطرناکی دارد: «اَلْبَسَهُ اللّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمْلَةَ الْبَلاءِ، وَ دُیِّثَ بِالصَّغارِ وَالْقَماءَةِ، وَ ضُرِبَ عَلى قَلْبِهِ بِالاِسْهابِ، وَ اُدیلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْییعِ الْجِهادِ، وَ سیمَ الْخَسْفَ، وَ مُنِعَ النِّصْفَ».
  3. حرکت در مسیر فهم مدیریت جهادی، تبیین و اشاعه و گفتمان‌سازی آن نه امری یک شبه است و نه امری یک نفره. نیاز به اقدام جمعی دارد: «ان تقوموا لله مثنی و فرادی ثم تتفکروا». حضور دکتر لطیفی و اهتمام ایشان امری مغتنم بود برای شروع یک اقدام جمعی که با مشارکت دکتر باقری، دکتر یاوری و آقای مصطفی یخچالی، عملا مبنای شکل گیری حلقه‌ای شده که مطالعه و تدبر و تدبیر در امر مدیریت جهادی محور مباحث آن گردیده است.

🔷 پرده دوم: جستارهایی از یک مسیر طی شده

  1. می‌خواستیم در عرصه مدیریت جهادی کار اثرگذاری انجام دهیم. حاصل مشورتها شد طرح «جایزه مدیریت جهادی» و بعدتر طرح اسوه‌های مدیریت جهادی. ولی فقر منابع انسانی و محتوایی مصمم و منسجم و برخی ملاحظات دیگر، مانع جدی برای اجرای این طرح بود. برگشتیم به خانه اول؛ مطالعه عمیق‌تر برای فهم مدیریت جهادی و تدبر در مسایل آن و نهایتا تدبیر برای ایجاد زیرساختهای لازم جهت تبیین و اشاعه دیدگاه و روحیه جهادی در ابعاد انقلاب اسلامی. تا الان چهل جلسه داشته ایم...
  2. جلسات مطالعاتی هفتگی شروع شد. برای دوری از نگاههای التقاطی و فهم درست مدیریت جهادی، از بیانات آقا شروع کردیم؛ هر هفته مباحثه یکی از بیانات. از مقالات موجود هم تعدادی را بررسی کردیم و نقد؛ مقالات خوب هم بعضاً پیدا میشد ولی عجب فقری داریم در این حوزه!
  3. آرام آرام به همفکری و هم نظری در بحث رسیده بودیم! تألیف برخی مقالات، راهنمایی، مشاوره و نگارش پایان‌نامه و مشارکت در برخی پروژه‌های مطالعاتی جهادی بخشی از حرکت گروه به سمت تعمیق فهم از مدیریت جهادی بود. بواسطه برخی از جلسات، گفتگوها و یا با استفاده از مصاحبه و درخواست نگارش مطلب، ذهن برخی افراد دیگر را هم درگیر مسأله کرده بودیم.
  4. حالا میتوانستیم دایره افراد را توسعه دهیم و دیگرانی هم به جمع ما بپیوندند؛ دوره آموزشی پژوهشی مدیریت جهادی برای همین تعریف شد. با همکاری بنیاد پژوهش و نشر جمکران، دوره در قم برگزار شد و ما حصل آن دوره، تولید برخی مباحث توسط اساتید در کنار شکل گیری یک گروه سه چهار نفره مطالعاتی جدید شد؛ حلقه مطالعات مدیریت جهادی با حضور آقامحمدصادق شاهچراغ، آقا سینا سروی و آقا میثم حاجی قربانی. برای اینکه همزبانی و همفکری دراینجا هم حاکم شود، سلسله جلسات مطالعاتی هفتگی با همان سیاق قبلی راه افتاد؛ باز هم مطالعه بیانات آقا و بررسی برخی مقالات و پژوهشها البته با تجربه‌ای که از جلسات قبلی خودمان داشتیم! با برگزاری بیش از بیست جلسه، الان کم کم میتوانیم فاصله دو جلسه را حذف کنیم و یک جلسه حداقل هشت ـ نه نفره داشته باشیم از فعالان مدیریت جهادی دانشگاه امام صادق علیه السلام!!
  5. ارتباط با سایر افراد و گروه‌های فعال در حوزه مدیریت جهادی [در خارج از دانشگاه] هم در همین ایام شکل گرفت؛ از شرکت در همایشها و جلسات علمی و کرسی‌های نظریه پردازی تا عضویت در میزها و کمیته‌های علمی مدیریت جهادی و نیز ارزیابی و نقد تألیفات این حوزه. بعضی از این ارتباطات، هم ارزش‌افزوده داشت و هم قابلیت هم‌افزایی در طراحی‌های آینده هسته ولی بعضی از ارتباطات این ایام، هم فرصت‌سوزی برای ما بود و هم اعتبارسوزی برای عنوان مدیریت جهادی، بماند...
  6. هر چند راه طولانی بود و سخت، ولی اولین تجربه انقلاب اسلامی که نبود. برای طراحی درست تر مسیر آینده ونقشه راه، نیاز به استفاده از «راه‌رفته‌ها» داشتیم. دکتر پیغامی یکی از بهترین گزینه‌ها بود برای شنیدن مسیری که در اقتصاد مقاومتی رفته‌اند و موانعی که از آن عبور کرده‌اند... . دکتر حرف‌های خوبی برای‌مان زد: امیدواری به زمان و فعال شدن نیروهای جوان برای فرهنگ‌سازی جهادی و جا انداختن آن در حوزه‌های مختلف علمی و اجرایی، ضرورت پیگیری دامنه‌دار مباحث در سطوح مختلف افراد و سازمان‌ها، استفاده از توان گروه‌های متعهد به آرمان انقلاب و انقلابی برای این کار، کاربردی‌سازی مباحث مدیریت جهادی برای ارایه به عموم و استفاده از لسان قوم در ارتباط‌ها، شناسایی جبهه فعال در ترویج مدیریت جهادی و تعیین استراتژی برای نحوه تعامل با هر گروه.

🔷 پرده سوم: برنامه این روزهای ما

  1. هنوز مطالعات‌مان ادامه دارد؛ مطالعه و بررسی کتاب نظریه مدیریت جهادی تألیف حسین آقای اصلی پور محور مباحث علمی این روزهای هسته است.
  2. راه اندازی درس مدیریت جهادی به عنوان محملی برای تبیین و اشاعه برخی از مباحث فهم‌شده در حوزه مدیریت جهادی، دعوت از مدیران جهادی برای تولید و تبیین برخی مباحث جدید، بازدید از مجموعه‌های جهادی و نیز جذب افراد جدید به هسته، امر مهمی است که در دستور کار هسته قرار گرفته است.
  3. نشستهایی با هدف نشست و برخاست با مدیران جهادی و شنیدیدن تجربیات و دیدگاههای آنها برنامه ریزی کرده ایم که به مرور برگزار خواهد شد. نشستهایی که برگزاری آن می‌تواند به توسعه مفاهیم و ترویج گفتمان جهادی و شناسایی و ایجاد شبکه‌ای از فعالان و علاقمندان به موضوع مدیریت جهادی در سطح دانشگاه منجر شود.

    کارگاه تجربه مهندس رستم قاسمی

  4. تجربه‌های فوق العاده در سینه مدیران جهادی مانده که در هیچ دفتری ثبت نشده است. صحبتهایی شده تا پای صحبتهای این مدیران جهادی بشینیم؛ هم یاد بگیریم و هم به تنقیح بحث کمک کنیم و بشویم مستندساز تجربیات جهادی مدیران انقلاب اسلامی!
  5. ما امروز بانک خوبی از آثار علمی و رسانه‌ای درباره مدیریت جهادی داریم: مقالات، کتب، پایان نامه‌ها، یادداشت‌ها، گفتگوها، فیلم‌ها، کلیپ‌ها و پادکست‌ها. اینها قابل اشتراک است؛ هم برای دوستان و هم برای آنانی که کیلومترها دورتر دغدغه مدیریت جهادی در وجودشان شکل گرفته و دسترسی مناسبی به این آثار ندارند. از طرفی ما نیاز به محملی برای شبکه‌سازی فعالان مدیریت جهادی و امکان ایجاد روابط تعاملی با آنها و نیز محملی برای معرفی و نشر متمرکز اخبار و آثار جدید در حوزه مدیریت جهادی داریم ضمن اینکه وجود فضایی برای انتشار، ساماندهی و نقد مباحث و یادداشتها برای ادامه مسیر ضرورت دارد. راه کاری که بتواند همه این موضوعات را پشتیبانی کند، راه اندازی یک سایت فعال است؛ سایت جهادی مَن!

🔷 پرده چهارم: کمی آن طرف تر

  1. با همین توان موجود می‌توانیم از نقش اساسی و دگرگون‌کننده مولفه‌های جهادی در حوزه‌های مالی، صنعتی، بازرگانی و دولتی حرف بزنیم. نیاز به هم نشینی‌هایی است تا این مباحث، مباحثه شود و جبهه مجاهده علمی در مقابل دشمنان انقلاب اسلامی در آموزش‌ها و پژوهش‌های دانشکده جای خود را بهتر پیدا کند و تبلور بیشتری داشته باشد.
  2. لازم است که پای مدیران جهادی بیشتر به دانشگاه باز شود، با هر قالبی که امکان داشته باشد: درس، نشست، مستندسازی، کارگاه تجربه و ... . راه‌رفته‌ها، راهرو بار می‌آورند و هم‌نشینی با آن‌ها از نان شب برای رفتن در این مسیر ضروری‌تر است. ان‌شاء‌الله می‌آیند... .
  3. یک جزوه «حرف‌های حسابی در باب مدیریت جهادی» باید تهیه کنیم. همه حرف‌های کاربردی درباره مدیریت جهادی در این جزوه باید بیاید.
  4. غربیها همه تجربیات‌شان را مستند کرده‌اند و شده موردکاوی‌های کتاب‌های ما؛ و این خوانش گل‌درشت از موفقیت‌های آن‌ها، عملاً به ارادت بچه‌های ما به غرب بیشتر کمک میکند. تجربیات شاهکاری در همین سال‌های انقلاب وجود دارد که منتظر یک قلم خوب و نکته‌فهم است. یکی از طرح‌های خوب برای هسته ما، شروع «کیس» نویسی یا موردکاوی است از تجربیات جهادی در حوزه‌های مختلف مدیریتی.
  5. باید مدیران جهادی و تجربه‌های جهادی کشور را بیشتر و دقیق‌تر بشناسیم. الان که جمع‌مان، جمع شده و فهمی هم از مدیریت جهادی پیدا کرده‌ایم، می‌توانیم «طرح اسوه‌های مدیریت جهادی» را مجدداً کلید بزنیم؛ هم جایزه مدیریت جهادی آماده شکل‌گیری است و هم راهکارها و حرف‌هایی برای حمایت از مدیران جهادی وجود دارد.
  6. اگر کمی ارتباط میان‌رشته‌ای‌مان زیاد شود و مثلاً رفاقت‌مان با بچه‌های ارتباطاتی بیشتر شود، می‌توانیم در مراحل بعد به تولید محصولات چندرسانه‌ای اعم از کلیپ و پادکست‌های گفتمان‌ساز در حوزه مدیریت جهادی فکر کنیم و ایده‌هایی که بعضا داشته‌ایم را عملیاتی کنیم.

🔷 پرده پنجم: به سمت آرمانشهر

تفکر جهادی نه یک رشته، دوره یا گرایش تخصصی که روح و جهت‌گیری حاکم بر مدیریت مطلوب در جمهوری اسلامی است  که اقتضائات خاص خود را نیز به همراه دارد. مبارزه با همه موانع موجود در مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی، مبنای حرکت در این تفکر است و بر همین اساس باور به وجود دشمن در آن نهادینه شده است و تمام ماموریت‌ها، استراتژی‌ها و برنامه‌هایش از این زاویه طراحی و اجرا می‌شوند.

این تفکر باید فهمیده و فهمانده شود؛ از سطح دانشجو و گروه و دانشکده گرفته تا کل دانشگاه و کشور. این حوزه مأموریت ماست تا بحث تفکر و مدیریت جهادی تبدیل به گفتمان عمومی و همگانی جریان علوم انسانی در راستای اهداف انقلاب اسلامی شود.

 

🔻 مطالب مرتبط

  • آخرین مطالب
  • پربیننده ترین
  • پیشنهاد